Monica Sandin - Presentation


MENY

Startsida

Presentation

Målningar

Gamla, lite större
målningar

Väggstycken

Broderier

Textila skulpturer

Lådcollage

Diktsamlingar

Hantverk

Kort om mig och min konst

Konstnär (måleri och textil), född 1939

Har deltagit i ett flertal utställningar, främst i Sverige – bl a Liljewalchs Vårsalong – men även i Norge, Holland och Botswana. Har också haft många separatutställningar framför allt i Stockholm. Förutom av privatpersoner har mina konstverk köpts in av många konstföreningar samt företag och statliga verk.

Numera arbetar jag i äggtempera (på trä, papper och duk), i olja (på duk och pannå) och i olika textila tekniker (sidenmålning, broderi, kviltning och stickning).

Bilderna och skulpturerna handlar mycket om känslor. Glädje, sorg, kärlek, rädsla, mod och förtröstan. Inspirationskällor är bl a musik, lyrik och drömmar. Arbetar oftast i serier över ett tema och skriver också dikter.

 

Ur gästboken

…..värme och glädje färgade med djup kärlek….

…..bilderna gör en glad och harmonisk..

…..dagen är räddad! Tack!…..

…..fyllde mig med starka känslor och mina ögon med glädje!!!…..

…..vilken härlig fantasifull konst!…..

…..vilken underbar utställning…..

…..jätterolig utställning man blir jätteglad av dina tavlor…..

…..uppiggande att se och reflektera över dina tavlor…..

…..Tack kära Monica för din stora glädjevärld…..

…..glädje, kärlek och värme i dina tavlor…..

…..sagolika, mysiga bilder! Kärlek och liv!…..

…..detta var läckert - så glad man blir…..

 

 

Pressklipp

UT 2003

….Kalahari, morgon middag kväll är en liten serie, som är suggestiv i sin färgsättning.

Att segla till Timbuktu, en färgglad textil med antydda segelfartyg är en anslående bild.

….installationer i form av små lådor med sand, snäckor och annat…..

FT 2002

Penelopes väntan. På grund av att Monica Sandin använder äggtempera att måla med blir färgerna väldigt starka och klara, vilket kännetecknar många av hennes målningar. När hon målar på trä gör ådringarna i materialet sitt till skönheten i målningen.

UT 2002

Att måla på trä är något av Sandins specialitet. Hon har utnyttjat träets ådring, speciellt när hon avbildar vatten och skyar.

Monica Sandins sommarutställning är av det slaget , som man blir riktigt glad av att betrakta.

FT 2002

Det blir mycket abstraktioner, spännande konstupplevelser och svindlande evighetsperspektiv, som möter besökaren i Od, men det är absolut värt besväret att resa dit för att i fantasin tillsammans med konstnärinnan låta sig följa med i det avgående himmelsskeppets ballong mot ett okänt universum

JT 2002

Pandoras askar har Monica Sandin kallat sin utställning för. Hon arbetar i textil. Skickligt broderi på siden bl.a. med inslag av guld och silver och pärlor i litet format omslutet i askens form. Där finns symboler att fundera kring men också mer jordnära former i klara färger. I serien Getsemane och i den med pärleportarna förmedlar hon också ett budskap att fundera över.

BT 2000

Men även om hennes konst är färgstark och glad, är den inte ytlig. Allvarliga undertoner finns och underfundigheten präglar de stora dukarna i ateljén.

SSv 2000

Här finns blommande träd, hus och prunkande trädgårdar. Monica Sandin har bott i Afrika men de starka och kraftfulla färgerna i hennes konst är inte Afrikas förtjänst "Så har jag alltid målat" säger hon.

DN 1996

"Med svenska folket mot sekelskiftet" 100 porträtt. Alla har olika karaktärer. En del är mörkhyade, andra har stora näsor, fula öron, kantigt ansikte.
Just detta konstverk känns som det symboliserar vårsalongen, som öppnades på fredagen.

Kyrkporten 1996

I hennes målningar återkommer ormar, hattar, röda handväskor änglar, flygande svalor och blå fjärilar.
De pigga ormarna signalerar övervunnen fara, de blå fjärilarna själarnas flykt. Handväskorna kan sägas symbolisera en livets förbandslåda. I den kan en kvinna ha med sig precis allt, ifall något skulle hända.

FT 1995

Och vilken lyster fanns där inte i Monica Sandins underbart naivistiska bilder. Man "läste" hennes svit bilder på väggarna som en mustig skröna eller färgstark saga.

En rolig bekantskap med en färgstark kvinna och den flödigaste tänkbara skaparkraft.

Det är skapelser gjorda i tydlig avsikt att vara källor för estetisk aktiv betraktelse och ren kontemplation.

Det ger aningar om ett rikt känsloliv hos konstnären, som vill frammana liknande känslor hos betraktaren.

Smålandsposten 1995

Annars frapperas man kanske främst av hennes rika fantasi och formspråk.

De kviltade lapptäckena med en blandning batik, måleri och broderi riktigt sprakar av färgglädje och lyser upp omgivningen.

Hon har också med ett par textila bilder, där de raka linjerna och de rena fälten dominerar i ett nästan abstrakt formspråk, där mosaiken är lugnare och bär en närmast sakral prägel.

BT 1984

Stundtals är hon sordinerad och sval i sina kompositioner, men ofta öser hon på med färger och former. men alltid med tanke bakom och planering. Allt är organiserat, sammanhållet och naturvänligt. Resultaten kan bli ganska anslående och unika.

GP 1984

Hennes utställning innehåller onekligen en rad intressanta och fantasifulla föremål. En jättestor mjuk sten och ett virkat dockhus är bara några exempel.

BT 1984

Monica Sandin är som textilkonstnär helt och hållet autodidakt. Hon har stickat många av sina konstverk.

"Det är roligt att använda en gammal teknik på ett nytt sätt"

 


Uppdaterad 2009-04-12 © Monica Sandin